Pagal tai, ką norima paveikti (protą, valią, jausmus), skiriamos trys viešųjų kalbų rūšys.
supažindinti su įdomiu objektu ar reiškiniu, suteikti žinių.
objektyvumas, logiškumas, argumentacija, tikslumas.
faktai, dokumentai, skaičiai, citatos.
pateiktys, plakatai, filmuoti intarpai.
pranešimas, paskaita, referatas.
paveikti valią, pakeisti įsitikinimus, paraginti veikti. Jose keliami etiniai ir moraliniai idealai.
ryžtinga intonacija, veržlus tonas, informacijos suasmeninimas.
rėmimasis autoritetais: žymių žmonių pasakojimai, jų citatos, priesakai.
agitacinės, šventinės, patriotinės, propagandinės kalbos.
Reklama yra trumpiausia apeliacinės kalbos forma, nes ji liepia, pažada, primena, įsako. Reklama remiasi įtikinimu, įtaiga ir skatinimu veikti.
paveikti jausmus, nuostatas, įkvėpti ryžto.
subjektyvumas, saikingas vertinimas, stebinimas.
asmeninė patirtis, tarmiškos kalbos intarpai, pavyzdžiai, prisiminimai.
proginė kalba, sveikinimas, pristatymas.
Proginės kalbos gali atlikti ir skatinimo funkciją, siekiama paveikti klausytojus psichologiškai, mobilizuoti auditoriją, todėl nevengiama nustebinimo, švelnaus humoro ir gilių minčių.