Žmogus rašo tekstą.

Rašymas – ir grafinis kalbos fiksavimas rašmenimis, ir kalbinės veiklos rūšis, ir sąmoninga komunikacinė veikla, kai kalbos vartotojas kuria rašytinį tekstą, siekdamas realizuoti kokią nors komunikacinę intenciją tam tikroje bendravimo situacijoje. Rašymas yra procesas, sukurtas tekstas – pastangų ir tikslingų veiksmų rezultatas.

Iliustracija, kurioje pavaizduota rašymo mašinėlė ir popierinis lėktuvėlis, kuris simbolizuoja rašymo funkcijas.

Rašymo funkcija yra svarbiausias teksto kūrimo veiksnys, lemiantis teksto žanrą ir priemonių (teksto struktūros modelio, kalbinių, stilistinių) pasirinkimą. Pagal rašymo intenciją ir tikslą gali būti skiriamos 4 svarbiausios funkcijos, apimančios įvairius komunikacinius veiksmus:


Rašymas padeda užmegzti ir palaikyti asmeninius ar dalykinius santykius, bendrauti, perteikti informaciją, mintis, idėjas, emocijas, prašymus, kvietimus ar nurodymus kitiems žmonėms. Šiems tekstams būdinga tiek formali, tiek neformali komunikacija. Pavyzdžiui, laiškai, el. paštas, žinutės, pranešimai socialiniuose tinkluose, užuojauta, sveikinimas, kvietimai.

Rašymas padeda perteikti informaciją apie kokį nors daiktą, asmenį ar reiškinį, paaiškinti, nurodyti. Informaciniams tekstams būdingas objektyvumas, racionalumas, nuoseklumas, aiškumas, tikslumas, argumentavimas. Pavyzdžiui, pamokų ir paskaitų užrašai, instrukcijos, straipsniai, moksliniai darbai, vadovėliai, ataskaitos, charakteristikos, anotacijos, iš dalies recenzijos, rekomendacijos ir kt.

Rašymas padeda įtikinti, daryti įtaką skaitytojui, paveikti jo nuomonę, požiūrį, elgesį. Apeliaciniai tekstai dažnai remiasi argumentais, retorinėmis priemonėmis, paveikiančiomis protą, valią ir jausmus. Pavyzdžiui, reklaminiai tekstai, rinkimų agitacija, politiniai pranešimai, pamokslai, pareiškimai, įstatymai, prietaisų naudojimo instrukcijos, nuomonių straipsniai, interviu ir kt.

Rašymas padeda perteikti kūrybinius sumanymus, mintis, jausmus, idėjas, vertybes, daryti meninį poveikį, suteikti pramogą, sukelti emocijas. Estetinio poveikio tekstai pasižymi subjektyvumu, individualumu, vaizdingumu. Pavyzdžiui, meniniai ir publicistiniai tekstai, sveikinimai ir kt.