Mokinys mąsto apie savo rašinio temą.

Probleminio klausimo svarstymas, remiantis pateiktu tekstu, – tai rašinys, kuriame, atsižvelgiant į pateikto teksto tematiką ir keliamas problemas, svarstoma įvairiomis susijusiomis (moralės, istorijos, visuomeninio gyvenimo, politikos, meno) temomis, kritiškai žvelgiama į tikrovės reiškinius. Tai rašinys, kuriame svarstoma, mąstoma nuosekliai dėstant mintis, argumentuojant, vertinant, ginčijantis, darant išvadas.

Sąrašas, kuriame raudonu žymekliu sužymėtos varnelės.

Probleminio klausimo svarstymo rašinio, remiantis pateiktu tekstu, reikalavimai:

Intencija – apžvelgti ir įvertinti. Tikslas – apžvelgti įvairius problemos aspektus ir subjektyviai įvertinti skirtingus sprendimus.

Būdingos funkcijos: informuoti, įtikinti, paveikti.

Komunikavimo situacija, rašant probleminio klausimo rašinį, iš dalies oficiali.

Svarstomas iškeltas probleminis klausimas: remiantis pateiktu tekstu, asmenine, o ypač kultūrine patirtimi, įvairiais aspektais analizuojama problema, ieškoma skirtingų sprendimų.

Struktūra trinarė: įžanga, dėstymas (kelių pastraipų), apibendrinimas.

Formali publicistinio stiliaus raiška: dalykiškumas, aiškumas, tikslumas derinamas su vaizdingumu, individualumu. Taisyklinga gramatika, rašyba, skyryba, tipinės siejimo priemonės, dalykinė ir ekspresyvioji leksika ir sintaksė.

Probleminio klausimo svarstymo rašinių vertinimo kriterijai:

  • temos ir problemos supratimas (ar temos ir problemos analizė ir vertinimas susietas su platesniu kultūriniu, literatūriniu, istoriniu ar socialiniu kontekstu; ar motyvuotai išskirti ir susieti aspektai);
  • argumentavimas, rėmimasis pateiktu tekstu ir kultūrine patirtimi (ar argumentuojant tikslingai ir tinkamai remiamasi kultūrine patirtimi ir pateiktu tekstu, ar polemizuojama, t. y. diskutuojama, ginčijamasi);
  • rašinio struktūra ir rišlumas (ar pasirinkta tinkama struktūra, ar svarstymas plėtojamas kryptingai, ar įžanga motyvuota, ar dėstymas tinkamai apibendrinamas, ar baigiamosios išvados pagrįstos);
  • kalbos taisyklingumas ir teksto raiška (ar taisyklinga gramatika ir leksika, rašyba, skyryba, ar tinkama teksto raiška).

Kokios strategijos padės parašyti probleminio klausimo svarstymo rašinį?


Mergina analizuoja tekstą.

Kas ir kaip pasakoja / kalba? Apie ką pasakoja / kalba? Kas tekste veikia ? Kokie teksto veikėjai? Kokios jų vertybės? Kur ir kada vyksta veiksmas? Kas vyksta tekste? Kas svarbiausia pasakoma?

Apie ką kalbama? Kokia situacija aprašoma tekste? Kas ir kaip kalba? Kaip elgiasi ar jaučiasi veikėjai / lyrinis subjektas? Kokie motyvai tekste kartojasi? Koks teksto kontekstas (biblinis, istorinis, socialinis, psichologinis ar kt.)? Kokia vaizduojama erdvė ir laikas? Kokia teksto struktūra? Kokios meninės raiškos priemonės, stilistinės figūros? Kokia prasmė atsiveria skaitant tekstą?

Ko klausiama? Kokia problema keliama užduotyje?

Kokia probleminė situacija pateikiama tekste? Ko trokšta, ką kritikuoja teksto autorius ar subjektas?

Kaip užduotyje pateiktas probleminis klausimas susijęs su pateiktu tekstu? Ar apie teksto problemą galima kalbėti, vartojant užduoties problemos sąvokas?

Kokius skirtingus aspektus, t. y.  požiūrius, į problemą galima išskirti? Kokiais argumentais, asmenine ir kultūrine patirtimi išskirtus aspektus galima pagrįsti?

Ar galiu ginčytis, t. y. polemizuoti, su keliama problema, teksto idėjomis?

Ar yra kitų panašias situacijas, problemas vaizduojančių kultūrinių pavyzdžių (spektaklių, dailės, kino, literatūros, istorijos ir kt.)?

Ar yra tekę susidurti su panašiomis probleminėmis situacijomis? Ką jos padėjo suprasti?

Veiksmų planas: